ZEN JA TERVAAMiSEN TAiTO
On sielun perimmäinen asia kuinka tynnöri tervataan;
silkalle harrastelijalle työ ei sovi kuuna päivänä,
pintoihin ei roiskaista väriä noin vain - maalarin tapaan.
Ymmärrettävä on vanteilla kasatun kehikon idea
ennen kuin sutiin edes suunittelee tarttuvansa;
on käsitettävä että hyödyllinen ei ole itse tynnöri,
vaan sen lautojen muodostama tyhjä tila
jonka kukin sitten voi täyttää ja käyttää
miten itse parhaaksi näkee.
Muutoin tynnörin tervaaminen on turhaa,
hölynpölyä - hukkaan heitettyä ajankulua.
Tynnöri tervataan pieteetillä otteella - sielu mukana,
ottamalla jokaisella pensselin herkän harkitulla vedolla
huomioon kaikki ne mahdolliset tuulen suunnat,
joihin juuri se ainutkertainen pinta voisi olla altis.
On huomioitava viiltävän pohjoisen ruoskaniskujen lailla
polttavat jäätyneen veden karkeat ryöpyt
aivan sulassa sovussa niiden pintojen kera,
joita lempeän kostea etelä hyväilee,
tahi huomenen lupaavan kuulas kajastus idänpuolesta.
Eikä ole syytä tervaajan unohtaa esi-isien mailta
kurkottelevia illan viime säteitäkään.
silkalle harrastelijalle työ ei sovi kuuna päivänä,
pintoihin ei roiskaista väriä noin vain - maalarin tapaan.
Ymmärrettävä on vanteilla kasatun kehikon idea
ennen kuin sutiin edes suunittelee tarttuvansa;
on käsitettävä että hyödyllinen ei ole itse tynnöri,
vaan sen lautojen muodostama tyhjä tila
jonka kukin sitten voi täyttää ja käyttää
miten itse parhaaksi näkee.
Muutoin tynnörin tervaaminen on turhaa,
hölynpölyä - hukkaan heitettyä ajankulua.
Tynnöri tervataan pieteetillä otteella - sielu mukana,
ottamalla jokaisella pensselin herkän harkitulla vedolla
huomioon kaikki ne mahdolliset tuulen suunnat,
joihin juuri se ainutkertainen pinta voisi olla altis.
On huomioitava viiltävän pohjoisen ruoskaniskujen lailla
polttavat jäätyneen veden karkeat ryöpyt
aivan sulassa sovussa niiden pintojen kera,
joita lempeän kostea etelä hyväilee,
tahi huomenen lupaavan kuulas kajastus idänpuolesta.
Eikä ole syytä tervaajan unohtaa esi-isien mailta
kurkottelevia illan viime säteitäkään.
Tynnyrin tervaamisesta en tiedä, mutta olen jo muutamana vuotena hoitanut tervalla auton pohjaa ja mielestäni ihan hyvällä menestykssellä. Kokeiluni aloitin eräällä Ranskan "helmellä", joka varsin tunnetusti on kova ruostumaan.
VastaaPoistaMenettelyni oli/on seuraava:
pohjan pesu ja kuivattaminen,
tervan ja öljyn (n.20 %) sekoittaminen,
seoksen kuumentaminen ja ruiskuttaminen kuumana sekä ajokin pohjaan että koteloihin.
Tulos:
Haisee mielestäni hyvältä pitkän aikaa
ja
ruoste ottaa "nokkiinsa" lakaten enää vaivaamasta.
Parasta aikaa on taas nykyinen (japanilainen) ajokkini työn alla = peltien paikkaamisessa ja tervausta odottamassa.
Huom. En paikkaa ruostuneita peltejä laittamalla uutta peltiä vanhan päälle, vaan leikkaan aina vanhan pois riittävän surena palana!
Samaa asiaa olen kyllä usein aatellut,
VastaaPoistamutta sille tolalle on toistaiseksi
vielä jäänyt.
Kiitos kommendeerauksesta.