perjantai 7. elokuuta 2009

JEESUS JA MADONNA


JEESUS JA MADONNA

Heti alunpitäin kaikki meni päin persusta. Muudan Madonna joka meni johonkin konserttiin päällepäsmäriksi silloisen poikaystävänsä kera olikin samalla tämän äiti. Ne jotka sen tiesivät eivät ostaneet lippuja vaan pitäytyivät ja jäivät ulkosalle kuulostelemaan ja taskumateista palowiinaa hörppimään, että miten hommassa loppujen lopuksi kävisi koska se tuntui jotenkin hölmöltä. Olla nyt morsio ja samalla äiti.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Nämä suomen-ugrilaiset olivat perillä oikein juurta jaksain siitä että Madonna, tai kuten sisäpiirissä sanottiin, Maaria - oli alun pitäin Säkkijärven Kivennavalta kotoisin oleva neitsyt ja hyvin outo tapaus sikäli.

No elikkä tämä Maaria eli sikäläisittäin Marjatta oli paimentyttö, joka tuli sattumoisin tiineeksi puolukasta kun kukaan ei ollut kesannolla vahtaamassa, synnytti aikanaan saunassa ja rukoili Ukko ylijumalaa synnytystuskissaan.

Nii-in - pyöräytti siis tämä hupakkoine potran pojan, jolle annettiin nimeksi
Kaukomieli tahi Kaukamoinen, miten vain - kumpi sattuu kenenkin suuhun somemmin, ja joka peri jäljempänä mainituissa tarinoissa kaiken vallan ja kaiken rahan Karjalassa. Ei kuitenkaan ollut mitään sukua yksille Laakkosille, sen paremmin kuin Kakkosen Kyöstillekkään.

Tuosta puolukasta tiinehtymisestä muuten sai alkunsa muudan hyvin runsaasti viljelty sanonta joka alkaa sanoilla: "Pyörii kuin puolukka...!"

Uskovaisten Marian kanssa yhteistä tällä suomalais-ugrilaisten Marjatalla on vain joissain yleisimmissä asioissa, kuten jotta kumpikin tiinehtyi neitsyenä ja synnytti merkittävän pojan.

No eihän sitä kylän ämmät uskoneet. Ei sinne päinkään. Kun yksi muuan Joukahainen asiaa tiedusteli ikäänkuin akanottomielessä eräältä Kyllikiltä:
"Tiijätkö sinä Kylli-täti, vai etkö sinä tiijä, jotta kukapa mahtanee olla tulevan
lapsen isä, kun kerran tuo Marjatta-neito näyttää nokka- ja mahapystyssä raittia kulkevan?"

Siihen Kylli-täti vastasi itkien silkaa virttä:
"Laita kätes sirkkeliin - taidatkos sanoa wanha peijjuuni, mikä piikki leikkaa."


Jatkoi siitä matkaansa Tapiolan Mielikille Hiitolan suuntaan ja jätti Joukahaisen keskelle
raittia hämmästelemään tiinettä neitsyettä, joka oli paksuna puolukalle.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Joku roomalainen kulkuri-jässikkä oli ollut Kivennavan kylätoimikunnan toimeenpanevan komitean perinteisessä tori- ja kirpparipäivien myyntitapahtumassa konsulenttina esittelemässä erään Tsutsusen piiraita sekä ves- ja Wiipurinrinkeleitä ynnä vatruskoita ja kuullut sitten paikallisilta tästä Marjatasta.

No
hänen latinakielisessä humeetissaan tyttönen oli vaihtunut oitis Maariasta, (Marjatan nick-namesta), Mariaksi ja sitten, kuten kohta saamme huomata, myöhemmin matkalla Roomaan peräti jo Madonnaksi.


Tämä suupaltti konsulentti keksi ja suolsi sitä mukaa tarinaan jatkoa kuin mitä kotomatkalla viini haarikassa maittoi ja olut taarissa läikkyi. Firenzen tienoilla, saattoi se ehken tosin olla jo Wienissä, tiedettiin tämän mainitun epelin puhelripulin johdosta, että tämän neitsykäisen vanhemmiksi sanottiin muuatta Joakimia ja Annaa. Siihen aikaan Karjalassa ei ollut Laakkosen veljesten autokauppaa, joten luultavaa on että Marjatan vanhemmat olivat maanviljelijöitä näin ollen - arvatenkin.

Arvaahan sen että tämmönen juttu kun alkaa suusta suuhun kulkemaan niin melkosta jälkeä tulee. Kolmannessa ekumeenisessa kirkolliskokouksessa vuonna 431 jJk. tälle tytön heitukalle jo ehätettiin antamaan arvonimi Jumalansynnyttäjä, jota ei saattanut tiineeksi pelkkä miehenröniskö vaan asian hoiti muuan pyhä henki, semmonen esimerkiksi joka sihisee kiukaan kivissä. Suomalaiset kuuluvat kutsuvan sitä kuulemma Löylyksi, oli paavikin todennut konklaaville.

Kun tuokaan ei vielä piisannut, hänestä tehtiin sitten jälkikäteen jossakin symposiumissa vielä ikuinen neitsyt (lat. semper virgo) kuolemaansa asti.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Voipiko enää monimutkaisemmalle tolalle asiat mennä? Ja nyt tämä pari siis, äiti ja poika, Madonna ja Jeesus ja samalla pariskunta - hellupari, sama Madonna ja Jeesus, olivat menossa johonkin hemmetin rokkikonserttiin rokkaamaan. Lutereille se kyllä pääosin kuullosti sopivan, kun ovat nämä eellä mainitut vielä ulkomaalaisia joita ei saa arvostella kuten saa kotimaisia outoja ja juoppoja ja turvanhakijoita.
Suomessahan keltainen lehdistö toki mekastaisi viikkotolkulla
insestistä ja sukurutsasta koko journalistisella ammattitaiodollaan jos kyseessä olisi kotimainen pari.

Intoa toimittajain päähän ajaisi lisäksi se tieto että tämän neitsyen pylly on niin pyhä että joka kakalle pitää olla uusi Gustavsbergin muotoiltu valkea pytty.
Muuten ahistaa ja jää tulematta - eikä se semmonen paljon laulata.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

Lähetä pakina ystävällesi!
........
Turvaseksi ei suinkaan tarkoita sitä, että seurustelee ainoastaan sellaisten ihmisten kanssa, joilta varmasti saa.

12 kommenttia:

  1. Onnellinen loppu, kun kakka kulkee. Jippiii!
    Terveisiä tunturiin. Olinpa kotona ja leikin Madonnaa. -Miina-

    VastaaPoista
  2. Miinalle:
    Minusta mielenkiintoisempaa olisi saada tietää kuka sen pyllyn saa pyyhkiä ja noudatetaanko pyyhkeissä sakrametin värejä vai pyyhitäänkö ollenkaan kun on riittävän pyhä.

    Terveiset kerrottaan jahka ehitään! Olemma muutto- ja pakkaushommissa.

    VastaaPoista
  3. Mikähän johtopäätös pitäisi siitäkin vetää kun anoppi kantaa joka syksy taloon puolukoita kymmeneen litran ämpärillä? Johan minä sille neljä lapsenlasta olen laittanut ja alan olla jo ohitse sikiämisiän.

    BTW oliko se sama kirkolliskokous jossa päätettiin että naisillakin on sielu?

    VastaaPoista
  4. Johan olet monimutkaise tarinan keksinyt. Vai että puolukasta se olikin lähtöisin :D En kyllä arvaa puolukkametsään mennä. olis se kamalaa, jos vanha ihminen tulis vielä raskaaksi. Muuten ne ajat on jo taakse jäänyttä elämää (onneksi) mutta mistäs sitä koskaan tietää, mitä puolukassa voitapahtua.

    VastaaPoista
  5. Reinelle:
    Teillä on talossa neitsyt yhä. Pitäsi könytä vähitellen ukon viereen. Tuossa kokouksessa taisivat päättää vain että mies on naisen pää ja paavi edustaa jumalaa.

    Amalialle:
    Mutta puolukka on myös uskomattohan hyvä "syntipukki" on tiedossa mukavia ilmeitä kun mahapystyssä kertoo tulleensa tiineeksi puolukasta joka pyöri...

    VastaaPoista
  6. Maria-käsityksiin puuttumatta: "syntyi poika puolukasta", kansanrunoutta ja oliko se peräti Marjatta? Ja toinen "herrojen kanssa marjassa". Onko se puolukankypsymisaika jotensakin kiihkeää? Vai marjastaminen yleensä?

    VastaaPoista
  7. Refanut'lle:
    Kyllä, kansanrunoutta, Kalevalaa, se puolukkapoika. Ja Marjatta oli se neitseestä synnyttäjä.

    Kyllähän tuo joillekkin näkyy intohimoja nostattavan, marjastuskin.

    Herrain kera marjassa tarkoittanee kai sitä että, herrat eivät osallistu keräämiseen vain seuraamiseen.

    VastaaPoista
  8. Onko arveluita, mistä mahtaa juontaa tämä Gabriel-niminen hahmo tarinassa, että onko ugrilaista taustaa, vai pelkkä myöhempi paavillinen lisäys...
    Minusta Gabriel on ihan avainasemassa koko kertomuksessa!

    VastaaPoista
  9. Miun piti Madonnasta ja hänen nuorikostaan vähän katkerona kirjoittaa, mutta asiat tärkeysjärjetykseen...mihin työ muutatte? Ei kai sudet Ultima Thulea jätä...

    VastaaPoista
  10. Puhurille:
    Paavillinen lisäys, niin kuin aattelitkin.

    Kyllähän se siinä jälkikäteen väännetyssä jo näyttelee jotain roolia tänä enkeli epeli. Kävihän se joku heikäläinen jo Joakimille ja Annallekin ilmottamassa jotta 50 vuoden odotus päättyy ja tytön tyllerö tulee vielä ja joka sitten pyöräyttää pojan köllykän iliman aikojaan.

    Tarulle:
    Emmä jätä. Naaraan tavarat Kuopijosta pakataan ja huiskautetaan Ultima Thuleen.

    VastaaPoista
  11. No on tässä nyt opastusta kerrakseen, Sushukkanen! Eiku tulloo mieleen, että immeinen haluvaa USKOO. Uskoo ukkoin, paavein ja muihen tärkeiksi ihtesä arvioivien puhheisiin, joissa nyt kerrotaan, että eihän se Kaapo, vaan puolukka pullautti poian maalimaan. Ukkoin touhua kaikki! Naiseläjä se olis jo kertonu, että lapsen isä on Fahraoh tai Nehru tai Clinton.

    Nykysin miehet ei ennee teiskova kirkossa eikä uskonnossa vaan politiikassa, ja sielläkin heitä monet uskovat

    VastaaPoista
  12. Utukalle:
    Se on paksusti totta - "immeinen haluvaa USKOO", ihan luontojaan.
    Seurauksissa sitten kylvetään muina työnään.

    VastaaPoista

Tällä sivustolla joka päivä mieli-, kieli- ja valokuvia  
Kulttuurista; runsaasti vähemmän Sivistyksestä...
satoi eli paistoi. Jo vuodesta 2006.
Trew. Harmaasusi