lauantai 7. elokuuta 2010

MiKÄÄN Ei MUUTU


MiKÄÄN Ei MUUTU
 
Elokuun uneliaat, kauniit vedet virtaavat hitaasti,
poispäin, alaspäin.
Tekevät tilaa syksyn rankoille sateille näin,
vaikka tyvenen pinnan alla uinuu yhä muriseva virta,
se joka kurimuksessa yltyy kiihkeään menoon;
imaisee jalat poron alta ja vie mukanaan Ahtolaan,
laantuen vasta jokilompolossa itsekseen.

Rannan kivellä seuraton yksinäinen lokki,
mittaamassa akanvirrassa huilaavia kaloja.
Vain alamittaiset ja mitattomat hyväksytään peliin
jossa voittona on elämä.

Mustalla kivellä valkoista paskaa läjä,
mäjähtäneenä kuitiksi kiinnostuneille.

Pikkuruisen sateen tikistämä heiveröinen kyynel
ruohonkorressa päättämättömänä,
päästääkkö irti näkymättömän voiman pyynnöstä
ja valahtaa kasvulle sekä elämälle tuoksuvaan maahan,
vaiko ei.

Vuodesta toiseen samat rituaalit,
mikään ei muutu paitsi lokki.
Ja pisara.
Ja sää.
Sitten myötäleeseen seilaa lastu.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

perjantai 6. elokuuta 2010

NAiMAHOMMiA JA -ONNiA


NAiMAHOMMiA JA -ONNiA

Naimahommat on nyt IN. Kaikki puhuvat naimisesta. Virallisesta naimisesta - takahuoneissa tapahtuva on yhä vaan edelleen se henkilökohtainen valinta. Naimisesta puhuvat papit ja piispat ynnä kristillisdemokraatit ja muut jumaluskovaiset, eku- ja hekumenistit, sekä tietty homot ja lepsot ja transut ja muut, joista jäljempänä käytän vain ilmaisuja: H-, L-, T- ja M-lajitoveri. Kohteliaisuudesta.
Naiminen on kuuma asia, vaikka partneri olisi ties missä ja mistä puusta veistetty.

Naiminenhan on kivaa, lempoako tuota kieltämään. Lähes kaikki sitä tahtovat tehdä. Vaatimattomimmat tyytyvät vain omaansa, jotkut kaikkien omaan tai somaan, jotkut karkuuttavat mielikuvituksensa, jopa holttinsa ja suosivat vaikka mitä. On myös jollakin tutkimuksella todisteltu, että ei se naimattomuuskaan pehmennä eikä syövytä aivoja niin pahasti kuin kuppa.

~~~~~~~~~~~~

Aina siitä saakka kun avioliitosta tuli tapakehityksensä myötä eräs harvoista rahvaan elämän kohokohdista on sen tunnekuohuiseen sisältöön vaikuttaneet kaikenkarvaiset romanttiset hupsut kirjoillaan, runoillaan, lauluillaan ja tarinoillaan  ja avioliiton se varsinainen karumpi ja raadollisempi matemaattinen osa on jäänyt yhä enemmän takavasemmalle. 
Sen aikaa koittaa nykyisin vasta erotilanteessa - kiiman ja huuman haihduttua. 
 
Romantiikan oiwalsivat ja omivat mitä pikimmiten, sen levitessä rupusakin keskuuteen ilmiönä, tuota pikaa  kaupustelijat, joista sittemmin kehittyi markkinavoimana tunnettu inimisten riivaaja ja päänsekoittaja № 1. 
 
Tämä Paholaisen keksintö taas niputti yhteen avioliiton, kiiman ja häät ja teki niístä ilmiön josta jokaisen pitää vähintään kerran elämässään saada nauttia ja varakkaimmat ties kuinka monta kertaa vielä uusiksi.
 
Avioliitto (avoin eli julkinen liitto) on ja oli varhemmin (kauppa)sopimus jolla jopa kansoja ja rikkauksia yhdistettiin. Pienemmässä mittakaavassa sukuja ja sukujen omaisuuksia, perimisjärjestyksiä ja sopimuksia. Puhekielessä ainakin oli jopa termi; naimakauppa.
 
Siis kaiken kaikkiaan avioliittosopimus oli jo muinaisina aikoina taloudenhoitojärjestelmä josta aika usein romantiikka oli hyvinkin loitolla.
Aivan tyystin jostain muusta syystä järjestettiin kuninkaallisia häitä (teattereita). Kansalle kun oli oltava sirkushuveja, jotta leijonille riittäisi ruokaa.

Nyt on sitten kesänhelteiden ansiosta vouhkaannuttu höpöttämään ja jahkailemaan sukupuolineutraalista avioliitosta. On puolueita kuten KOKOMUSTA ja VIRHEET jotka sallisivat kuulopuheiden ja kirjoitusten mukaan naimakaupan vaikka lampaan kanssa jos sillä vaan onnistutaan pysymään politiikan keulilla.

Sitten on epämääräinen liuta puljuja jotka sotkevat siihen uskonnollisen vakaumuksen, Suomen valtion uskonnon, isänmaan ja kodin, H-ja L-kammon, peräti jumalansakin - inimisten asioihin.
Vaikka jumala nyt viimeksi on rähissyt kelleen tästä touhusta.
 
On olemassa wanha sanonta:
Kun ihminen puhuu Jumalalle, sitä kutsutaan rukoukseksi. Kun Jumala puhuu ihmiselle, sitä kutsutaan skitsofreniaksi.

~~~~~~~~~~~~

On tavallisesta kansasta ilmiselvää, että nyt puhutaan puurosta kuin pitäisi puhua vellistä. Selvintä olisi jos kaikkien pariutuvien ja siis sopimuksia solmivien tulisi vahvistaa liittonsa todistajien läsnä ollessa valtion virallisella taholla yhteiskunnan edut saadakseen.

Tuo tapahtuman jälkeen voisivat asianomaiset järjestää vihkimisen riitin, "häät", kukin omalla, itse valitsemallaan viitekehyksellä, omassa viiteryhmässään.
Sillä ei olisi niinkään väliä vihkiytyykö H-lajitoverin, L-lajitoverin tai minkä muun otuksen kera. Vihkiytyväthän vapaamuuraritkin lastan ja harpin kera. 
 
Itseäni harmittaa moinen keskustelu vain kulttuurillisesta ja kielellisestä näkökulmasta, onhan avioliitto tarkoittanut selvääkin selvemmin suomen kielessä jo viisisataa (500) vuotta miehen ja naisen välistä avointa ja julkista liittoa
Ensimmäinen avioliitto kirjallisessa muodossaan löytyy Maskun Hemmingin virsikirjasta v. 1605. 
 
Niinpä jos nämä yltiöpäiset sananikkarit ja -sepät kerran pystyvät kutomaan sellaisenkin sanahirviön kuin sukupuolineutraali avioliitto, niin mikseivät he uhraa energiaansa keksimällä kokonaan uuden, yhtä mainion sanan joka kuvastaa kaikkea inimisten liittoutumista jonkun kera, oli se sitten otus tahi paholainen, jumala taikka patsas. Vai onko minun kutsuttava apuun veljeni Fenrir?
 
~~~~~~~~~~~~
 
Kuriositeettina voin tässä mainita että omat häämme me rakkaani kera vietimme korkealla tunturin jyleässä kurussa, tismalleen kesäpäivänseisauksen hetkellä.
Vaimon puolelta tapahtumaa todisti hänen oma tuttu jumalansa, minun puolelta wanha tuttuni Ukko ylijumala. Sulhaspoikana husky ja morsiusneitona wanhapiika parsson russel.
Vieraiksi saimma väkitukun kiirunoita sekä sinirinnan. Myös aurinko vilahti loppupeleissä. Akti oli mieltä ja sielua kuohuttava.
 
Seuraavana päivänä ajoimme Kittilän maistraattiin jossa sovittiin notaarin kera leivättömänpöydän edessä myötä- ja vastamäkiasiat tyystin kerralla selväksi.

Hääkohvet joimma kermaleivoksen kera baarissa. Hää(koti)matkalle ostimma K-marketista grillikylkeä ja tuoremehua ja kun sopiva kukkaniittu ja sen halki polveileva joki kohtasivat levikkeellä, pysähdyimme siihen hääaterialle vilpittömän luonnon keskelle.
 
Kaikenlainen stressi ja hässäköinti pysytteli kovin kaukana meistä.
Elämää on siis olemassa myös kaavoihin kangistumatta.

~~~~~~~~~~~~

Muistan kuinka jo ukkini, Raatteentien mies, siirtynyt hiekan syöntiin jo aikaa sitten, oli sen ajan radikaali. 60-luvulla kun vunukkana kirmasimma heinäpellolla tiesimme (kuulimme) että ukki oli naimisissa heinäseipään kanssa. Ei sitä kukaan pahastellut, mummikaan, vaikka se kailotti moista onneaan pitkin syänmaan pitkiä sarkoja. 
Lapsia sillä tosin ei ollut tiettävästi seipään kera, ei yhteisiä eikä adoptoituja. Ja mitenpä olisi ollutkaan kun muistan, seipään rei'issä oli 10" naulat tappein virkaa tekemässä.




Oh-show-tah hoi-ne-ne

Elämän tarkoitus on oivaltaa itseä ja rakkainta kunnioittava henkilökohtainen moraali ja elää siten.

torstai 5. elokuuta 2010

norja


SUOT SONNALLE KYNNETYT


SUOT SONNALLE KYNNETYT
 
Ulommaiset syksyn alkamisen merkit voi haistaa;
maistaa ensimmäisten rohkeiden muurainten kypsyessä
selkosten keskellä aamuisin.

Kun udut leijuvat haamuisin hännin hillapeltojen yllä,
niittuvillojen laheissa syleissä - loitolla kylistä.
Kaikilta herroilta rauhassa.

Vain riekon närkästynyt älähdys yksinäiselle,
nälkäisenä hortoilevalle revolle tunkemisesta sisäpiiriin
juuri kun se on käymässä levolle;
kiirii autereen sisällä,
pian vaipuen sekin sammalmaton uumeniin.

Ja sitten se alkaa: Lakkoja, lakkoja!
Se willitsee ukkoja akkoja - hulluksi saattaa,
rämpimään lämpimään hetteiseen suohon kuumalla;
mielipuolena kihisevän räkän sekaan.

Saa ryntäämään aavoja aapoja, jänkien sänkiä,
kyntämään impiä rimpiä saappaat hiertäen jalassa,
ansiot silmissä kiertäen.

Ja kun laantuu hillitön kiima,
taantuu saaliiden vahti, jahti ja rahti.
Suot sonnalle kynnetyt ammottavat tyhjyyttään,
huutaen herkkujaan takaisin.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

keskiviikko 4. elokuuta 2010

APAJA


APAJA
 
Valmistautuminen on kuin pyhä riitti,
suunnittelu, pohdinta ja kaavailu, pyydyksen laavailu
tuulen haistelu ja maistelu - taistelu mielipiteestä
kun kaksi wanhaa jurrikkaista tervaskantoa
näkee saman asian eripuolilta järveä.

Eikä tuumaakaan anneta periksi, menee väittely eriksi.
Vasta näkemys paras voittaa henkien taistelussa.

Sopu suunnasta syntyy nyrkkiä puiden,
toisen jo melkein uiden;
tuuli tyyntyy, nuotta puolitetaan toiseen veneeseen
ja suunnataan vierivierin apajapaikalle.

Hartaan hiljaisuuden vallassa siula sojuu veteen,
alkaa tasainen hivuttaminen kohti rantaa.

Kokka karahtaa, kiskominen alkaa,
siulaa lappuu veneen pohjalle.
Kun kalimat tulevat, loppu kasaantuu sannalle.

Hopeisena kihisevä nuotan perä sähköistää ilmapiirin,
saalista on jaettavissa kaikille apajalaisille yllin kyllin,
niillekkin kyläläisille jotka eivät vaivoiltansa
apajalle pääse.

Veitsiä hiotaan, tuli rätisee padan alla.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

tiistai 3. elokuuta 2010

LiiDUN ÄÄNi RiHVELiTAULUSSA


LiiDUN ÄÄNi RiHVELiTAULUSSA
 
Huurujen mykkä kakofonia;
leijaavat siekaleet harsuisina riekaleina pientareen yli,
valuen alavien maiden hiljaisuuteen vaivatta.

Kohtaloiden yöt satuttavat toisensa tienoilla
joilla elämäntapa voittaa kilvoittelun
ja jossa näkemiselle annetaan arvoa.

Syntymätön päivä murehtii kohdussaan ehtyvää aikaansa,
mutta kypsyy hetki hetkeltä kajeeseen.
Ilmiöön joka sen täytyy ensimmäisenä lähättää
maailman turuille ja toreille wahvistamaan uskoa
elämän jatkumisesta vaikeuksista huolimatta.
Aina katkeraan loppuun saakka.

Tunturikihun kirku sävähdyttää,
säpsäyttää hereille nuokahtaneen,
kuin kuivan liidun ääni rihvelitaulussa.
Pörhistää ihokarvoja,
saattaa kusiaiset juoksemaan selkäpiin myötä;
keskellä yötä.

Koiravahdin virka lakkautetaan suden hetkeen
ja viimein kun sika on pieraissut,
oikoo kukko kaulaa - laulaa kieun.

Ihmiset asettavat liean kaulaan ja lähtevät töilleen.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

maanantai 2. elokuuta 2010

AAMUN SARASTAESSA


AAMUN SARASTAESSA

Elokuinen runollinen huomen kuin satu, valmistelee aamupuuhiaan. Taivaanpiiriin on maalattu kultainen viiru jakamaan sininen kansi säällisesti maata mönkivien olentojen ja ilmaa halkovien lintujen kesken.

Lounaalta ajaa pumpulimaisia pilven pöyhäkkeitä joku ylätuuli. Tuuliviiri on jouten, virattomana, lerppuu reporankana tangon nokasta. Metsä ei ätvähäkkään ja muutama varhaisaamun tirpunen koettaa kakistella ja köhiä kurkkunsa yönhuurujen jäljiltä laulukuntoon, samoin kuin porstuasta ulos kammertava wanha emäntä aivinaisessa yökoltussaan - köhii ja puhisee. 
Muhkurainen keppi toisessa ja  kirjottu tupakkimassi, tulivehkeet ynnä käppyrävartinen korsteeni toisessa suonikkaassa kourassa astuu uksesta.
 
Pääskyt koukkailevat pihan yli ja tervapääskyjen kirkuna kiirii taivaankaarilla. On eräs elämisen kultaisista hetkistä jossakin pohjoisessa Suomessa.

Laskeutuu rappusille purstolleen, oikoo helman säädylliseen asentoon. Kurottaa ja poimii varpaan väliin voikukan sekä alkaa hommiin
Avaa massin ja painaa piipunkopan massin suusta, alkaa etusormella haalia tupakin murusia koppaan, painelee ja tukkii, tunnustelee kuni saa mieleisekseen.
Kääntää koukun huulilleen, kuristaa massin suun ja asettaa sen rapulle. Sitten ottaa tikun askista, raapaisee sen kylkeen ja nostaa liekin pesälle. Vuosikymmenten uurtamat posket lommoutuvat imusta ja etusormi sekä aski vuorottelevat kun hehkumaan alkanut pesä siistitään sopivaksi.

Sitten ensimmäiset testaushaiut sisälle keuhkoihin, syvälle niin että tuntuu hyvälle ja vaikutus alkaa lähes silmänräpäyksessä. Keho tunnistaa aineet joita se on vaatinut koko aamuyön, itseasiassa siihen muori on herännytkin aamutuimaan - tupakinhimoon.

Puhallus, hetken harkinta ja nyt sitten jo tupsautellen wäkevämpi annos sisään, hetken pidättely ja ulostoimitus.

Nyt on elimistö viritetty, hiukanen ilmoittaa olemassa olostaan, mutta wanha emäntä karkottaa sen kokemuksen tuomalla itsekurilla syrjemmälle. Keskittyy kuullostelemaan heräävän huomenen ensiääniä, haistelemaan tupakin turruttaman nokan kautta elokuun aamun tuoksuja.
 
Ja mikä ettei, kyllähän niitä tällaisessa idyllissä onkin, mesiangervojen tuoksu ylimmäisenä, ryytimaasta sekoittuu mukaan tilli sekä piisistä leijaileva savun häivähdys yhdistettynä raollaan olevasta akkunasta karanneeseen kahvin tuoksuun kiihottavat. 
Karkuuttavat sielun ajelehtimaan menneen ajan virtaan - muistelemaan.

Silmät sulkeutuvat...
 
~~~~~~~~~~~~
 
...rantteelle astelee hälisevä lapsikatras. Kesäinen päivä on kuumimmillaan. Karjankellon kalahduksia kuuluu vaimeana niitulta, osa vunukoista valmistautuu uimaan.
 
Pieninkin tahtoo mukaan, muttei huolita. On laskenut alleen, toinen sinisen housun lahje roikkuu puolireidessä, se on kastunut. Hiekkainen suu vääntyy kiellosta väärälleen ja kyyneleet herahtavat ennen ensimmäistä parkua. Äiti tulee karjakeittiön suunnasta, kaappaa pikkuruisen kainaloonsa ja kiikuttaa kaivon vierellä olevalle paljulle. Kiskoo lapselta  housut pois kulkiessaan ja istuttaa pienokaisen auringon lämmittämään veteen. 
 
Kastelee housut ja puristaa ja vääntää. Toistaa homman ja levittää ne kaivon kannelle kuivumaan. Lapsen itku on vaihtunut iloksi. Se läiskyttää ja räiskyttää vettä käsillään, läntäröi ja lorottaa vettä ja nauraa veikeästi.

Muiden penikoiden häly on vaimennut, ovat suorituneet sinne uimareissulleen. Nainen, äiti, istahtaa rapulle, oikoo helman säädylliseen asentoon ja käy työhön. Avaa rapulla lojuneen tupakkimassin ja painaa piipunkopan sisään ja alkaa etusormella haalia tupakin murusia koppaan, painelee ja tukkii, tunnustelee kuni saa mieleisekseen.
Kääntää koukun huulilleen, kuristaa massin suun ja asettaa sen rapulle. Sitten ottaa tikun askista, raapaisee sen kylkeen ja nostaa liekin pesälle. Heleän punakat posket lommoutuvat imusta ja etusormi sekä tikkuaski vuorottelevat kun hehkumaan alkanut pesä siistitään sopivaksi. Hymy herkiää...

...silmät sulkeutuvat, oma lapsuus pala mieleen, kesä, tuoksut, uimareissut. Sitten myöhemmin tansseista palaamiset kaikkine kommelluksineen:
 
Että se Römperin Aabrammiki osasi sitte olla tyhymä sillo muinon. Ensin tanssittaa koko illan, sitten pyytää päästä saatille ja kun tullaan pellon päähän josson elukat laitumella, niin kysyä pämäyttää varpaisiinsa katsoen: 
"Mistee se muuten sonni tietää, jotta millonka ne lehmät haluvaa?"
 
Kun minä vastaan sille: "No haistaavat tietenki, senki pölövästi", niin se vaan käestä pittää ja taluttaa minua kotiin päin.
 
Vielä se mokoma aitan rapulla tivvaa, jotta millonka muka nähhään. Minä vastaan sille, jotta: "Nähhään sittä kun nuhas paranoo..." ja tempasen aitan oven nokan eistä kiinni.

~~~~~~~~~~~~
 
Ovi narahtaa. Wanha muori säpsähtää ja lykkää piipun leukaperiinsä sekä kiskaisee wahvat sauhut. Kuuluu raskaita askelia pirtin permannolta. Papparainen kurkottaa uksen raosta: "No senkö täytistä se tänne jäi? Kohvet jäähtyy! Tulehan sisälle eläkä siellä höpsi - vilustut vielä!"

Muori nousee, oikoo itseään, sanoo takakäteen:
"No tulenhan minä, Aabrammi, tulen, tulen, heti kun tästä saan nokkani selväksi turautettua. Sinulta se nokka jo selevinny - tähän ikkään.""



Oh-show-tah hoi-ne-ne

........
Taivaanrannan maalaaminen vapauttaa inhimillisen elämän ikeestä.

sunnuntai 1. elokuuta 2010

BORGEMÁNNU


BORGEMÁNNU
 
Hopeisen kuun jälkeen saa borgemánnu;
kaikki taivaanvalot asettuvat uomiinsa
kuin alati virtaava vuo tulvan ja tyvenen välillä.

Elokuun lämpimän kosteaan yön syliin
tyyntyvät äänet pehmeäksi tunteeksi olemisesta,
elämästä jossakin hämärän rajoilla,
kahahtavan ruovikon siimeksessä.

Leppyvän tuulen uskomaton, sietämätön keveys,
kohottaa hengen, lennättää eetosta,
irrottaa sielun levottomaan leijuun
untuvaisen usvan ylle veden peiliin.

Sysimustan pinnan kalvosta se näkee kuvajaisen,
jonka mielen williintynyt kuvitus helposti piirtää
hourupäiseksi panoraamaksi,
kosmisten sfäärien kaleidoskoopiksi ilman rajoja,
satunnaisten väreiden hajottaessa ohimenevästi näyn.

Sillä peilinäkin vierivä veden pinta kätkee sisäänsä
äänettömän murinan.

Sen jyleän virran äänen,
jonka voi tuntea rikkomalla kalvon
ja työntämällä käden rannan kivestä tukea ottaen
vetiseen elementtiin.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

lauantai 31. heinäkuuta 2010

PUNAiNEN AURiNKO ON POiSSA


PUNAiNEN AURiNKO ON POiSSA
 
Tulenkarvas iltalopun taivas taipuu violettiin;
punertava, kuun näön ominut,
murtunut outo aurinko kaartaa maanpiirin yli luoteeseen.
Maailma loppuu tähän,
ristinmerkit taikauskovien rinnoissa kiihtyvät.

Myöhä yö syö punaisen munan,
ahmaisee jättimäiseen kitaansa hehkuvan pallon.
Nikottelematta.
Ja hiljaisuuden vyöryessä,
vallatessa yhä lisää tilaa nääntyneestä maasta;
uupuneet sielut sortuvat ja syöksyvät unikuoppaan
vaipuen tuhannen vuoden ikuiseen horrokseen.

Eikä se enää auta - myöhäistä.
Ihmisen päässä jylläävät ja mylläävät aivoitukset
koontuvat pienistä elämän palapelin osasista,
aistimien ärsykkeistä,
joista järjestelevä koneisto humeetissa lastaa
taukoamatta johtopäätöksiä
ja vastaa toiminnanohjeista.
Unessa ollessakin.

Kun säpsähtää, virkoaa, palaa elpyen takaisin elämään,
punainen aurinko on poissa,
verhoton Venus ryppyisillä lakanoilla sikiöasennossa,
hereänä kuin ruusunnuppu.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

perjantai 30. heinäkuuta 2010

NUOTTA-APAJA


NUOTTA-APAJA

Sitä tämmönen läpeensä tavallinen inimisen lapsi tekee kaikkensa keksiäkseen viihdykettä helteen paahtaessa niskaan silmittömästi; nakertaen kertakaikkisseen uskoa isänmaan tulevaisuuteen ilmastoinninmuutoksen tahmaisissa kourissa. 

Nuotta-apaja on sen laatuinen houkutus ja humeetinkorjausväline että jos sellainen on kyläkuntaan tahi porukkaan hankittu, niin jo vain sillä kyllä oiwasti saattaa humeettinsa tasapainoon vallitsevan ilmaston-, luonnon-, saaliinhimon- ja onnellisen tyytyväisyyden kesken.

Nuotta-apajaanhan vaaditaan vain neljä henkilöä - suurinpiirtein, sekä nuotta ynnä pari veneen rosmua mieluiten moottorin kera. Siinä kaikki. 
Wanhemmatkin versiot siis käy. Ei tarvitse kaluina olla ne mainosten kiiltäväkylkiset Busterit ja nelikymppiset Yammut. 
Niin ja nuotassakin saa olla reikiä - oikeastaan pitääkin olla. Itseasiassa se on koko homman edellytys.
Ja sitten inimiset, mainiosti kelpaavat jo iän sekä ajan hieman ränsistämät - oikein mainiosti.

Nooh, tietty lisäksi pitää olla tiedossa myös paikat missä nuottaa voi kiskoa. Syytä ei ole sitäkään laitosta joka paikkaan ensimmäisessä vastaantulevasssa lätökössä viskata. Raskasta on kiskoa kuution kiveä tai veteenrojahtaneita vettyneitä keloja, polkupyöriä, lastenrattaita, pyykkikoneita jne.
Mutta jos paikka suinkin on valmiiksi tiedossa, niin ei muuta kuin perä veteen, siulat perään ja molemmat veneet kiskomaan nuotta suoraksi poikittain vetopaikkaansa nähden.
Siitä se lysti alkaa.

Kyllä siinä mieli ehtii laantua ja tasottua kun vilpoinen ilma veden päällä syöpäläisiltä rauhassa vilvoittaa mieltä in- sekä exteriööristä käsin. Vetokoneen hiljainen, suorastaan leppoinen pulputus, laineen liplatus veneen alla ja hidas lipuminen verkkaan nuotan siuloja etuviistoon rantaan päin kiskottaessa antaa tilaa. Siinä ehtii kyllä miettiä valtion budjetin oikeamielisyyden, tulevat ukkosmyrkyt sekä helteisen kesän kiirastulen jatkumisen.
Ennättääpä hyvinkin. Sen verran levollisuutta jakaa ja levittää tasainen koneen hyrinä lajitovereiden kesken. Huutoetäisyydellä jos vaikka tulee äkkitarve.

Lopulta saavutaan tietty rannan tuntumaan ja veneen keulat töyssähtävät rannan hiekkaan ja alkaa varsinainen työ. Siinä vasta katsotaan kuinka hajalleen veden yllä karkuutetut aivoitukset koontuvat jälleen nuottaporukan yhteistyön onnistumiseksi.
 
Sitten kun siula on jo kiskottu lähes kokonaan hiekalle, kalimoihin saakka, alkaa tärkein vaihe. Alamiehet kiskovat alapaulasta yrittäen pitää nuotan perän pohjaa vasten ja ylämiehet kiskovat yläpaulasta samaan tahtiin pitääkseen perän suun sopivasti auki.
Siinä kaikki. 

Kihisevä hopeinen perä kiskotaan "miehissä" maille ja nostetaan vasuun tai sammioon ja aukaistaan perän solmu. Kalat valahtavat astiaan ja nuotta nostetaan pois. 
Sangen rauhoittavaa, mieltä vahvistavaa ja itsetuntoa kohottavaa puuhaa tarvittaessa tuo tuommonen. Suorastaan on harmillista ettei tuo KELAn perhana korvaa nuottaterapiaa - luulisin niin, syytä ehkä kuitenkin olisi.

Kun sitten perkuupaikalla käsitellään työn lomassa muut uutiset, paikalliset sekä politiikka, saa loppuhuipentuma arvoisensa epilogin.
 
Tuli sytytetään padan alle, pataan lorhautetaan kauhallinen tahi pari vettä kalamäärän mukaan. Sitten kipataan vastaperatut kalat ja annetaan kiehahtaa, vielä sekaan maito sekä voi ja lopputulema on veden kielelle houkuttelevan valmis.
Tosin uskaliakkaimmat yltiö- ja hurjapäät saattavat aloittaa koko keitoksen pehmittämällä potut ensin ja vasta sitten tuo alussa mainittu rutiini järjestetään perään.

Useinmiten tuohon jo mainittuun pottulisään taivutaan vain jos on vieraita tiedossa tulemaksi.
Omalle porukalle kelpaa pelkkä kalakin.


Oh-show-tah hoi-ne-ne

Tämän pakinan "parasta ennen" käyttöpäivämäärä oli eilen illalla, siinä noin tuntia ennen yön saapumista.

torstai 29. heinäkuuta 2010

putous


HARSUiNEN RUNO


HARSUiNEN RUNO
 
Auringon lämmittämä heleä länsituuli hyväilee
kasvojen paljastunutta - paahtunutta otsan osaa;
jossa oksan jättämä kihelmöivä raape yhä
kokeilee itsehillinnän rajoja ja vaateita.

Kesälintujen ehtoovirsi mustarastaan huiluineen
noruu solisevan puron lailla korvakäytävää myöten
rumpukalvolle, vasaran, alasimen
ja jalustimen kautta kuulohermolle lieventäen kirvelyä,
lauhduttaen kohisevan sykkeen suonissa olemattomiin.

Kesäehtoo asettuu luomiinsa hereisiin uomiin,
suostutellen koko viettelevän luonnon mukaan
ihanine kesäheinän tuoksuineen.

Savu valuu saunanpiisistä
pysähtyneen veden kuvastimeen,
tanssien kaikki asiankuuluvat piruetit
ja kiepautukset jotka sen kuuluukin tehdä
ollakseen uskottava.

Sokkelin juuresta kuuluva sirkan siritys virittää
tunnelman hehkeimilleen
niin että arka'istiset muistot sytyttävät idyllin
joka rakentuu kuin kristallisista korsista
kokoonkasattu harsuinen runo
usvaantuvan lompolon yllä.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

keskiviikko 28. heinäkuuta 2010

KOULUTETTU LUKKi


KOULUTETTU LUKKi
 
Onea, sinne tänne ailahteleva tuuli
huuhteli ukkosmyräkän jälkeistä kylänraittia.

Rytinät oli käyty läpi, tanner tärähdellyt
Ukon vasaman iskettyä wanhasta muistista
läheisen vaaran lakeen - jyleään aihkipuuhun,
pirstoen sen tuhannen pillun päreiksi saunaihmisille.

Yö oli saapunut kylään oiwallisen täsmällisesti,
tarkalleen perinnetiedon mukaan,
tuoden muassaan kalvakkaan hämärän;
sydänyön hetkeksi - ajan seisauttaen,
sillä joskus on lukinkin saatava seittinsä punoa,
harmaantuneen, koirankaulalle salvetun nilin nurkasta
vieressä nariseviin, toisiinsa kietoutuneisiin kuostoihin.

Se oli varma - ikimuistoinen saalistuspaikka,
satojen, kenties tuhansien lukkipolvien geeneissä
siirtyneenä aina uusille ja uusille yrittäjille.

Seitin rakentumista tutki hummausmatkalta palaava
siltainsinööri Pärsselson kateudesta myrkyn vihreänä.

Sulki silmänsä ja toivoi näkevänsä juuri sillä hetkellä
Caterpillarin kokoisen tahi hivenen suuremman,
sillanrakennukseen koulutetun lukin lykkäämässä
sadan millin paksuista seittiä peräpäästään joen yli.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

tiistai 27. heinäkuuta 2010

LAHEA ÄÄNETÖN VARJO


LAHEA ÄÄNETÖN VARJO
 
Tyynehtyvään iltaan yhtyy villimintun tuoksu,
ruohikon kahina ehtyy,
elämisen työ on tällä erää tehty
ja sotkanpoikasten pulahtelu rantavedessä asettuu
kun pesue kamuaa pensaan alle yön syliin.

Piekanan hätyyttämät kyyhkyt pyrähtävät jossakin
Outametsä on laskenut yllens' kaihtimen
sillä kultainen kehrä on vaipunut puiden taitse
ottamaan vauhtia huomenen kajastukseen.

Hiljaa, vaitonaisena virtaa joki joka ei pidä kiirettä,
vuon yli liitää lahea äänetön varjo,
kuin kuiskaus tyhjyyden perillä.

Kilot veden kuvastimessa häilyvät,
häipyvät sulautuen märkään elementtiin
härkälinnun mylväisyjen saattamina.

Kesäehtoo on vaipumassa idylliin
jonka rikkoo vain saunan oven naukaisu,
rappusen narahdus
ja hameen vaisu kahahdus.

Kiuas pukkaa viimeiset tuoksuvat pöllähdyksensä,
lempeän kesäpäivän hyvästiksi.
Kaksi kosteaa ihoa kohtaa rantakivellä ja on.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

maanantai 26. heinäkuuta 2010

YÖ SAAPUU GÁMASJOHKAAN


YÖ SAAPUU GÁMASJOHKAAN

Kerrotaan että aina yön saapuessa pohjolan perukoille, kauas Ultima Thuleen joka on jo kaukana, mutta jopa vielä siitäkin kauemmaksi, se ensitöikseen hiljentää luonnon, lähinnä lintujen laulun yön sydämellä. Ja näin kyllä on, pitää paikkansa, ainakin niillä selkosilla joilla lintuja muutenkin on harvemassa kuin taajaan asutuilla kosteikoilla.
Sielläkin tosin on kahlaajat soidinhuutonsa kiljuneet ilmoille tahi sipisseet jo aikaa sitten ja enää jäljellä ovat sotkan tai koskelon narskahdukset, korkeintaan kuikan huuto, jos ruovikon reunassa sattuu niin paljon aavaa olemaan, että siellä kuikka huutamaan sopii.
Muutoin koko hoito, koko ilmiö jää Kurkisten vastuulle ja ne kyllä siitä moitteettomasti huolen pitävätkin sinne minne sattuvat syyskesän öiset konserttilavansa perustamaan.

~~~~~~~~~~~~

Inimisen puolilla asia menee hieman toisin, ikään kuin tyystin päinvastoin. Monessa pirtissä alkaa öiset älämölöt ja bakkanaalit heti kun ensimmäinen yö saapuu kylään kylään. On kuitenkin sangen paljon sellaisia säällisiä pareja, etenkin rouvaspuolia niistä, joiden esimerkillinen säädyllisyys ja häveliäisyys estää ja haittaa huomattavasti aviollista yhteiselämää sen monine erityispiirteineen sekä aiheuttaa moninaista perustavalaatuista kränää ja kritiikkiä, valituksia ja uhitteluja toisen osapuolen taholta.

Semmoisen puoliskon toimesta esimerkiksi, joka kenties on törmännyt nykytekniikan aikana vaikkapa ruudulla niin kovin helposti saatavaan räävittömyyteen ja joka haluaisi kokeilla ja testata ja suorittaa moisia oiwalluksia myön kumppalinsa kera - myötä- ja vastamäessä, molemmin puolisten lupausten mukaan.

~~~~~~~~~~~~

Toisaalla kerrotaan eräästä porotilallisen muorista joka aamulla koti- ja ajoporot ruokittuaan ja lieat vaihdettuaan sonnustautui läninkiin ja suoltausi maalikylään ostoksille kun em. yöstä oli jo saatu sillä perällä viikonpäivät nautiskella. Pistäytyy kaupoissa ja muudan tutun puodin kauppiasrouva utelee muorilta että mikä se porotilallisen muorin silmäkuopan mustaksi on saanut?  
Muori vastaa, että hirvhan piru, se nimiloppu pahkeinen hujautti sarvella kun kykistyi sille heinää antamhan.

Kauppias tutkii tummaa silmänympärystä tarkemmin ja päivittelee samaan aikaan ääneen, että onpa lempohinen ihme kuin ei mokoma silmää onnistunut puhkasemaan samalla.
Porotilallisen rouva puristelee esiliinansa helmaa nolona. Ei virka arvuutteluihin mitään.

Kun kauppiasrouva aikansa syynää, herää mieltä kaivertamaan synkkä epäilyksen häivä, hänessä kun on hieman sufragetin vikaa; jospa asia ei olekkaan niin yksinkertainen kuin se lemmon Piekan sarvi. Että jospa se onkin Uula motassut muoria kiivastuessaan silmäkulmaan. 

Ja näihin omiin mietteisiinsä uskoen kiskaisee palveluskolttunsa pois ja ottaa porotilallisen muoria kyynärpäästä ja lähtee niiltä seisomiltaan tormuuttamaan kunnanlääkärille joka sopivasti pitää vastaanottoa korttelin toisessa päässä, samalla puolen katua.

~~~~~~~~~~~~

Siihen aikaan ei ollut lääkäripulia. Terveet ja sairaat hoidettiin siinä järjestyksessä kun ilmaantuivat vastaanotolle, osa eväineen, hätäisimmät nälissään. Aikansa odotettuaan pääsivät sitten kunnanlääkäri Rossin puheille ja tässä mainitussa tapauksessa kauppiaan rouva selittämään mitä porotilallisen rouva oli esittänyt ja sitten heti perään, ettei hän usko poroteoriaan lainkaan, vaan että kysessä saattaa olla Uulan luuvitosen aiheuttama mustelma.

Rossi tutkii mustelman pikapikaa ja hämmästyy mustelman täydellisyyttä. Oikeastaan kokolailla ihailtavan somasti täyttää mustelma kaikki taiteen säännöt, herkässä pyöreydessään ja silmäkuopan mukailussaan. 

Kolmenkymmeneseitsemän vuoden kokemuksella hän huomaa ja tietää oitis ettei mustelma ole syntynyt sarven pukkauksella vaan ihan jollakin muulla vekottimella, täydellisemmällä, suorastaan jumalallisella. Akkiloi havaintoa mielessään ja myhäilee väliin itsekseen ääneti:
"Vai että poron sarviko se nyt muka tämmösen - heh ja että Simpauttajassako se oli silloin muinoin - kun sitä Kuunon Juulia oli pukannu mustanlehmän sarvi, y-hym, joopa-joo, joopa-joo."

Toipuu sitten mietteistään ja ryhdistäytyy virkauralle. Pyytää ja kehottaa kauppiaan rouvaa jättämään heidät kahden kesken.

Kun kauppiaan rouva poistuu hieman närkästyneenä, kunnanlääkäri Rossi kehottaa porotilallisen muoria istumaan ja kertomaan aivan kaikessa rauhassa miten tässä nyt tuollainen jälki on sen Uulan kanssa saatukaan aikaan.

Aluksi muori kakistelee ja selittelee, kaartelee ja kiertelee, mutta kun Rossi sinnikkäästi vain patistaa kertomaan totuuden ja vain totuuden, niin lopulta muori kertoo koko tapahtuman kulun:
"No Rossiha se vissiin jo tietää tämän meän yöttömän yön. Mie kun olen jumalinen ja lisäksi ujonsorttinenki vielä, niin mie olen piättäny ihteni lakanoihe laulatuksesta koko yöttömän yön - koko kesän, kun en mie ilkiä päivänvalossa millekhän.
No nytkö sitte tuli tää yö jälhen takasi, niin met Uulan kans keksimä semmosen jutskan, jotta tänä kesänä met wanhatki yritämä jotahi uutta, tai Uulahan se siitä lemmon interentistä sen sitte hokasi. 
Jo vain met otima pullollisen Koskisen korvaroppia ja sitten mie menin kontallee pirtin nurkhan ja humpsautin hamhet korvhin. No kaatioitahan se mie en kesällä käytä millonkhan. 
Uulan hääty sitte ottaa vauhtia kamarin uksen karmista ja pönkästä sieltä tulemhan minnuun takkaa käsin. 
Mie siinä oottelen ja oottelen - suuki jo  napsuu. No kun ei alkanu mithän kuulumhan, niin mie se sitte käänsinki pään, jotta mie vilkasen missä se kuhmii se köntys. Ja siinähän se jo oliki ja osu minua suorhan silmhän. Sillä kun oli juuttunu sepaluksen hurhaus, paianhelma oli välissä. 

Että tässä se nyt on kaikki ja tosi kun vesi. Jo vain Uulan kulhiin mie silmän käänsin."

Kunnanlääkäri Rossi hymyili sisäistä hymyään, oli ulospäin pelkkää lämmintä sydämellisyyttä. Kirjoitti muorille tujakan annoksen Hockmannin tippoja, puristi kädestä ja toivotti kiihkeitä pimeneviä öitä.

Kun muori poistui, Rossi napsautti punaisen valon päälle ja alkoi laittamaan itselleen kupposta kerrassaan mainiota Café Brutal'a.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

........
Tämän tarinan "parasta ennen" käyttöpäivämäärä oli jo ennen yön saapumista.

sunnuntai 25. heinäkuuta 2010

PiTKÄ PÄiVÄ PÄÄTTYMÄSSÄ


PiTKÄ PÄiVÄ PÄÄTTYMÄSSÄ
 
Huomenna, varhan aamunkoissa,
jo ennen suden hetkeä jos luoja niin suo
ja hyvä Isä sentään - miksei se niin tekisi,
kultainen kurra nousee heti pohjoisen jälkeen
ja värjää maankaaren rusollaan.

Heleällä ruusunpunallaan maalaa taivaankannen
merkiksi maanmatosille,
että kaiken muun kesän tuoksinassa,
willin ja kiihkeän elämän lomaan
saapuu kylään yö yökylään.

Ensin tuokioksi, sitten toviksi,
kuni vihdoin kuolemankuun lopulla
ottaa niskalenkin päivästä
ja muuttaa elämän pitkäksi yöksi.

Pitkän päivän ilta päättyy
ohimenevään hämärään maanrajassa,
horisontin vankina,
ellei humeetti anna aivan erityistä määräystä
kamuta ylös korkialle,
puuhun tai tunturiin;
hyvästejä pitkälle päivälle heittämään,
tahi yönlapsille tervehtimään sielunveljeä.

Ja niin täysikuu saa ensimmäiset yön laulunsa.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

lauantai 24. heinäkuuta 2010

AURiNGON SADE


AURiNGON SADE
 
Sade kasteli myrskyssä auringon mystisesti,
läpeensä tyystin koko lystin
ja se roikkui nolona pilven alla pyykkipojista,
yhä hieman kosteana polona.

Sonnustauduin hopulla taattiin,
ponnistin tunturin laelle puuskuttaen - asialla oli kiire.

Saatuani henkeni asettumaan tanssin kesälle,
jotta sain sieluni viritettyä linnunradan taajuudelle,
huusin sille - tälle kastuneelle kultaiselle kehrälle,
unohtamaan häpeensä:
HOI - sattuuhan sitä, olen minäkin kastunut - halusta,
annoin kerrankin sateen tulvan ryöpytä ylitseni,
että puro yht''äkkiä muuttui vuolaaksi koskeksi,
tursusi pursuen sieluuni, huojutti vesisammalen lailla
ja rintani päästi vihdoin virran laulun.


Kehotan heti paistamaan täysillä, aika on ehtymässä;
yö vyöryy jo jossain kirkonkylän tienoilla
vääjäämättömästi tähän suuntaan.
Siinä ei vetkuilut auta kun se ennättää ylle
ja valtaa maan - edessä on taas hämärää ja pimeää.

Tuokion kuluttua seestyy, aurinko on kuivunut,
loistaa joka suuntaan - puuntaa pumpulipilvien reunat.
Ja pilven varjot vaeltavat.

Oh-show-tah hoi-ne-ne

perjantai 23. heinäkuuta 2010

MiTÄHÄN ViELÄ?


MiTÄHÄN TÄSSÄ HÄSSÄKÄSSÄ ViELÄ?

Kaikki on ihan hyvin, mistään ei voi tai ilkiä valittaa. Kesä on edennyt hallituksen viisvuotissuunnitelman mukaan pilikulleen kun Virheet hyväksyivät ydinvoiman lisäämisen pysymällä hallitsemassa.
 
Ilmastoinninmuutos-vouhkaus on ehtynyt, ellei nyt jopa kokonaan peruttu - se on hyvä asia, vaikka Sahan tasavallan Oimjakonin kylässä on todettu  n. 100 asteen vuotuinen lämpötilaero - johan lempo soikoon n. sadassa asteessa vesikin kiehuu. 
Kuulemma tässä taannoin siellä oli vielä -72 °C ja nyttemmin sitten  jo +30 °C. Yritä siinä elää inimisiksi - turkki vai bikini.
 
Mansikat tosin kypsyivät hieman ennen aikojaan, mutta lopputulema on että kypsyivät. Silloin kun minä ropeita vilkaisin - sekaisin oli sekä vihreitä ja punaisia, asia oli hyvin, oli ajateltu  myös värisokeita
Samalta torilta uutispottuja ostaessa sai ostaa kätevästi myös edullista maata. Kolme €uron potuissa tuli maata niin että potut syötyäni kylviin pussiin rairuohon siemenen pääsiäistä odottamaan. Onpahan se edes kerrankin ajoissa. 
Vain tiput enää uupui. Terassilla piipahdettuani sekin asia reilaantui.
 
Amerikkalaisten öljyongelma on heidän omalla takapihallaan; eikä taida ratketa edes ydinpommilla Iraniin. Toivottavasti osaavat nauttia täysin rinnoin. Kyllä amerikkalaisillakin pitää olla jotain mistä kesällä kirjoittaa ja uutisoida.
Niin ja metsästyskaverini Kuoppalan Ahti täytteli viime lauantaina omat 80 vuottansa. Näytteli näyttämötyönmerkeissä Oulun Toppilassa. Se on hyvä asia, työ pitää virkiänä.  
 
Puikulapottusato tuntuu onnistuvan pohjoisessa yli odotusten ja hillasato ei - hyvä asia, luinen marja. Pottua sen sijaan  myydään ruskan aikaan poikkeuksellisesti nyt metreissä kilojen sijaan.
 
Ulkohuussiministeri ja hammastahnamainos on vihdoinkin näyttänyt karkean karvansa. Entisestä koulukiusaajasta on kehkeytynyt miesten puolestapuhuja ja päällepäsmäri sekä naisten hunnuttaja. Tämä isohkon akkalauman ens'alkuun hullaannuttanut "ihme" todistelee nykyisin keltaisissa lehdissä hyväuskoisille ääliöille sen minkä tavallinen rupusakkilainen tiesi sanoa jo silloin kun pubissaan kuuli ensimmäisen kerran että naistenmies Kanervan tilalle nimetään tämä "miesten mies".

~~~~~~~~~~~~

Kun Walpurinpäivänä sain esittää tunturissa toivomuksen omalle Ukko ylijumalalleni, niin toiveeni kuului, että säädä Ukko hyvä laki ja saata ne lemmon itikat, huttuset ja sääsket kaikki Lannanmaahan riesaksi. 
Hyvin otti Ukko onkeen kun oli oikeat voiteet ja lahjat. Ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa niistä elikoista täällä meidän perällä ja enää ei oikein kerkeäkään. Jos vielä joku sukupolvi eläytyykin, niin halla kyllä kylmettää kynnet ja tylsyttää nokan. Jäätä hakatessa kun pitää olla tuura. Elikkä eipä voi valittaa niistäkään.
Lisäksi vettä on satanut aina kun on joku pyytänyt.

Kalansaaliita on tullut joka kerta kun on viitsinyt vaivautua nakkaamaan havakset likoamaan. Väliin haitalle asti, mutta eipä valiteta siitäkään.  On se jäätelö vaan hyvää jos välillä syö ja samassa pakastimessa kala säilyy.

Radiossa eräs froua valitti siitä kun IKEAn romukaupan parkissa ei ole karavaani-alueiden mukavuuksia, mikä on minusta sekin hyvä asia, mutta että frouan mielestä ei, koska hänen mukaan sinne voisi majoittua pentulauman kera ostoksille pidemmäksi aikaa joko wankkurilla tahi matkailuautolla.
Harmitteli, että miten kätevää se olisi jos penikat saisivat mellastaa ilmastoidussa leikkikehässä sen aikaa kun aikuiset tekee harkittuja, pitkäjänteisiä ostoksia.

Tasapuolisuuden vuoksi veikkaan että samanlaisia aatoksia saattaa olla miehenpuolillakin joskus Biltemassa tai Motonetissa piipahtaessaan.
 
Mihin kaikkeen kaupustelijat lopulta suostuvatkaan saadakseen jonniinjoutavat hilisvitkuttimensa ja humbuukinsa kaupaksi? Pitäiskö hotelleja muistuttavat kauppakeskukset muuttaa aikuisten oikeesti hotelleiksi että kiivaimmat ostajat saisivat asua harrastuksensa vieressä ja liki?
Sitä vaan on kaikenlaista.

~~~~~~~~~~~~

Tunsin muinoin, ennen Lumisotaa, yhden räätälin joka rakasti työtänsäkin niin aktiivisesti että teki sitä yötä päivää - akkansakin unohtain, kuni sitten eräänä päivänä kuulin sen joutuneen ladattavaksi - oli väittänyt akalleen silmäneulan iskeneen silmää.
 
Sama vaara saattaa olla ilmeinen myös ostoshuumaan altistuneille sitten kun lääketeollisuus kekkaa tehdä siitä taudin ja valmistaa sinisen, kalliin ilopillerin ja jonka tietysti KELA maksaa.

Niin kuin usein käy - olen oppinut iän myötä, hyvistä asioista kirjoitettaessa jutusta pakkaa tulemaan aina lyhyt, jostakin kumman syystä. Ikävistä asioista on paljon juohevampaa kirjoittaa, mutta jääköön nyt.
Sitä paitsi maanantaina on paluu tavalliseen arkeen, yö saapuu ensimmäistä kertaa sitten miessemánnun 18. päivän.


Oh-show-tah hoi-ne-ne

Taivaanrannan maalaaminen vapauttaa inhimillisen elämän ikeestä.

torstai 22. heinäkuuta 2010

harrit


TiHRUiSiN SiLMiN


TiHRUiSiN SiLMiN
 
Valveudun rankisen unisessa kohdussa,
elän tovin puolivalveen venyttelevässä,
ihanassa välimaastossa kuni havahdun virkuksi.

Aistimeni aloittavat rekisteröinnin;
jotain kummaa on sattunut - ei kuulu sinirinnan ääntä, ,
kaikonneet jonnekkin paremmille tanhuville.
Vain kuovimuori - joka Lannanmaassa pakkaa
jo kamppeitaan sonnustautuen matkalle,
huutelee täällä vielä puolisoaan - antaa hoito-ohjeita.

Herätän nuotion,
kestää vain tuokion kun se jo iloisesti loimuaa,
oitis roihuaa wäkevää savua lykäten metsän syliin.
Vaatii nokista kanaa liekkien hyväilyyn.

Tihruisin silmin suostun,
kyyneleet valuvat poskipäitäni - mutta suostun.
Täytän janoisen kanani kaltiosta
ja asetan sen tulen tarjolle.

Valitsen lootuksen ja asetun kuuntelemaan;
räiskeestä voi erottaa erilajisten puiden tarinat.
Mänty tai kelohonka - petäjäkin,
pitävät tyystin erilaista ääntä lörpötellessään,
kuin vaikkapa lahea haapapuu tahi lauhkea leppä,
puhumattakaan näreen ankarista paukahduksista.

Oh-show-tah hoi-ne-ne